ဒီေန႕ဗမာကဗ်ာအေၾကာင္း နည္းနည္းနဲ႕ပါးပါး

ဒီကေန႕ဗမာကဗ်ာဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးနည္းေတြကေန ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာနည္းဖက္ကို ကူးေျပာင္း ေရးသားလာၾကတာ ႏွစ္အတန္ငယ္ၾကာတဲ့ အေနအထားကို ေရာက္လာခဲ့ျပီလို႕  ဆိုရပါမယ္။ အထူးသျဖင့္ အြန္လိုင္းလို႕ေခၚေနၾကတဲ့ အင္တာနက္ေပၚမွာ ကိုယ္ပိုင္ blog ေတြ ဒါမွမဟုတ္ အြန္လိုင္း မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္  face book စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ပိုအေတြ႕ရမ်ားတယ္လို႕ ေျပာရမွာေပ့ါ။ ပရင့္မီဒီယာလို႕ ေခၚဆိုေနၾကတဲ့ ပံုႏွိပ္မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာအခ်ိဳ႕ေပၚမွာလည္း ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေရးနည္းနဲ႔ ေရးတယ္လို႕ ေျပာလို႕ရတဲ့ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားေတြ စတင္ျပီး ေတြ႕လာေနရတဲ့ အခ်ိန္ကာလလည္းျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီမွာ ေျပာစရာရွိလာတာက ကိုယ့္အေနနဲ႕  သတိျပဳမိတာေပ့ါေလ၊ ေမာ္ဒန္/ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာ လို႕ ေသေသခ်ာခ်ာ အတိအက် သံုးႏွဳန္းေျပာဆိုေနၾကတာဟာ အသားက်ေနျပီျဖစ္ေပမယ့္၊ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ ကဗ်ာေရးနည္း လို႕ သံုးႏွဳန္းတာမ်ိဳးေတာ့ သိပ္မေတြ႕ရေသးဘူးလို႕ ထင္ပါတယ္။ အခက္အခဲ တစ္ခုခု ရွိပံုရျပီး ကိုယ္ကိုယ္တုိင္လည္း အဲ့လိုသံုးႏွဳန္းဖို႕ ၀န္ေလးေနခဲ့တာ ၀န္ခံရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္ အဲဒီအစား ေခတ္ေပၚကဗ်ာ ျပီးရင္ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာလို႕ သံုးႏွဳန္းလာတာကို ပိုထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕လာရပါတယ္။ ဒီ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆိုတဲ့ စကားလံုးအသံုးအႏွဳန္းကလဲ လြတ္လြတ္ကၽြတ္ကၽြတ္ ေလွ်ာေလွ်ာရွဴရွဴေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိက အေနနဲ႕ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆိုတာကို (၁) ေခတ္တစ္ေခတ္တည္းမွာ (အခ်ိန္ကာလ သတ္မွတ္ခ်က္တခုထဲမွာ) ျပိဳင္တူ ေရးသားေနၾကတဲ့ နည္းနာအားျဖင့္ မရိုးမစြဲကဗ်ာမ်ား (၂) ေမာ္ဒန္/ေခတ္ေပၚကဗ်ာ စတင္ေပၚေပါက္လာခ်ိန္ေလာက္ကေန စျပီး ဒီေန႕ေနာက္ဆံုး ေပၚေပါက္ေနတဲ့ ကဗ်ာမ်ားအထိ အၾကံဳး၀င္တဲ့ ကဗ်ာမ်ား (၃) ေမာ္ဒန္/ေခတ္ေပၚကို စြန္႕လႊတ္ျပီး ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ နည္းနာမ်ားကို အထူးျပဳေလ့လာလိုက္စားကာ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ ေရးသားတဲ့ ကဗ်ာမ်ား လို႕ အၾကမ္းဖ်ဥ္းခြဲျခား နားလည္သံုးစြဲေနၾကတယ္လို႕  ယူဆပါတယ္။

ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိေသာ ေခတ္ျပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာအလားအလာမ်ား ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲက ေခတ္ေပၚလား၊ ေခတ္ျပိဳင္လား ျမန္မာကဗ်ာ ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးမွာ – ‘ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဟာလည္း သူ႕ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားနဲ႕သူ ကဗ်ာေဗဒသပ္သပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ‘ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႕ ကြဲျပားျခားနားေအာင္ တမင္လုပ္ယူ(ခြဲထြက္)တဲ့ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားျဖစ္ပါတယ္ လို႕ အတိအလင္းေရးသားထားပါတယ္။ ဒီ ကိုးကားခ်က္အရဆိုရင္ေတာ့ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆိုတာ ေခတ္ေပၚကိုစြန္႕လႊတ္ျပီး (ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ေရးနည္းတကၠနစ္မ်ားနဲ႕) အသစ္တီထြင္ဖန္တီး ေရးသားလာတဲ့ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားတစ္ရပ္လို႕ ျပတ္ျပတ္သားသား နားလည္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အေထာက္အထား အခိုင္အလံုနဲ႕တင္ျပဖို႕ အခ်ိန္မလံုေလာက္ေပမယ့္ ကိုယ္တႏိုင္တပုိင္ ဖတ္မွတ္ေလ့လာမွဳေတြအရနဲ႕  အေနာက္ ႏိုင္ငံ ကဗ်ာပြဲေတြ သြားရင္းနဲ႕ အဲဒီဖက္က ကဗ်ာဆရာေတြနဲ႕ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးခ်က္ေတြအရ ေမာ္ဒန္/ေခတ္ေပၚကိုပါ မတူကြဲျပားတဲ့ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားတစ္ခုအျဖစ္ ထည့္သြင္းျပီး ဒီဖက္ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္နည္းအရ (ဥပမာ- LP, Flarf, Conceptual အစရွိသျဖင့္) ေရးသားေနတဲ့ ကဗ်ာေတြကိုပါ ေပါင္းရုံးျပီး ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာေတြ (Contemporary Poetry) လို႕ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲၾကတယ္ လို႕လည္း သိမွတ္ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ကိုယ့္အေနနဲ႕ေတာ့ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ အဲဒီ အလားအလာရွိေသာ….  စာအုပ္ထဲကပဲ၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၂၉ ကေန ၁၃၆ အထိ ရွင္းလင္းေရးသားတင္ျပခ်က္မ်ားကို ကိုးကားခ်င္ပါတယ္။ ေနာင္ အားလပ္တဲ့အခါေတြမွာ ဆက္လက္ျပီး ဖတ္ရွဳေလ့လာေဆြးေႏြးသြားၾကဖုိ႕ပါ။ ကိုယ္ကေတာ့ အဓိကအက်ဆံုး၊ အထင္ရွားဆံုး၊ အတိုဆံုး ေကာက္ႏွဳတ္ခ်က္ ၂ ခုကိုပဲ ဒီေနရာမွာ တင္ျပပါရေစ။

–       ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ‘ငါ’ / ‘ခံစားမွဳ’ ဗဟိုျပဳ Lyric ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားျဖစ္ပါတယ္။

–       ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာကေတာ့ Lyric ကဗ်ာမဟုတ္ျခင္းပါပဲ။ ေခတ္ေပၚ(၀ါ) Lyric ကဗ်ာရဲ႕  ‘ငါ’ ကို ဗဟိုျပဳျခင္းကို ဖယ္ရွားတဲ့ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစား ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဟာ အေတာ့္ကို ထင္ရွားျပတ္သားတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚနဲ႕ေခတ္ျပိဳင္ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစား ၂ခုကို ထင္းကနဲျမင္သြားေစပါတယ္။ ၂၀၀၂ ေလာက္ကစျပီး ေမာ္ဒန္/ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာမ်ိဳးေရးရမွာ ျငီးေငြ႕သြားျပီး ပို႕စ္ေမာ္ဒန္နည္းနဲ႕ေရးတဲ့ ကဗ်ာမ်ိဳး (ေနာင္မွာ ေခတ္ျပိဳင္ဟု သံုးႏွဳန္းလာ) လည္း မစႏိုင္ေသးတဲ့ အေနအထားတစ္ခုနဲ႕  ၾကံဳၾကိဳက္ခဲ့ရတဲ့ ကုိယ္ဟာ ၇ ႏွစ္ေလာက္ ဘာကဗ်ာမွ မေရးႏိုင္ပဲ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။

ဒီကာလေတြမွာ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ကဗ်ာဆိုင္ရာ၊ ကဗ်ာေဗဒဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေတြနဲ႕ အဲ့ဒါေတြကို စုေပါင္းျပီး ျပန္ထုတ္ေ၀တဲ့ စာအုပ္ေတြကို ေလ့လာဖတ္ရွဳေနခဲ့ပါတယ္။ ကိုယ္က ဒီဖက္ကဗ်ာေတြ လို႕ မသဲမကြဲသံုးစြဲ ေျပာဆိုေလ့ရွိတဲ့ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္နည္းစံနစ္သံုး ကဗ်ာေတြ စ ေရးဖို႕ၾကိဳးစားတဲ့ကာလမွာ အခက္ခဲဆံုးကေတာ့ အဲဒီ ငါ / ‘ခံစားမွဳ’ ဗဟိုျပဳ ၀ါဒကို ခၽြတ္ခြာရတဲ့ ကိစၥပဲျဖစ္ပါတယ္။ ခုထိလဲ စင္တယ္လို႕  မထင္ေသးပါဘူး။ (အဲဒီလို ငါ ကင္းစင္ေရးဟာ အေရးၾကီးတယ္ မၾကီးဘူးဆိုတာကိုေတာ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးပါ့မယ္။) Lyric ကဗ်ာမဟုတ္ေအာင္ေရးရတာကေတာ့ ငါကိုပယ္သေလာက္ ခံစားခ်က္ကို ပယ္ သေလာက္ မခက္ခဲခဲ့ပါဘူး။ အပိုင္းပိုင္း အစိတ္စိတ္ အမႊာမႊာနည္း နဲ႕ ေကာက္ရ နည္းေတြ တြင္တြင္သံုးလာတဲ့အခါ Lyric ကို ေဖ်ာက္ျပီး ေရးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ တပုဒ္ခ်င္းမွာ အားထုတ္ျပီး အပုဒ္ေပါင္းမ်ားစြာေတာ့ ေရးရတာေပ့ါေလ။

“Eliot တရား၀င္ေျပာခဲ့တာဟာ ကဗ်ာဆိုတာ ခံစားမွဳေဖာ္ျပတာ မဟုတ္ပဲ ခံစားမွဳကို ေရွာင္တာ ျဖစ္ပါတယ္” ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာလဲ ေခတ္ေပၚ/ေခတ္ျပိဳင္ကိစၥမွာ အေတာ္ေလး စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ အခ်က္တစ္ခုလို႕ျမင္မိပါတယ္။ ဆက္လက္ျပီးေတာ့ “ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ေ၀ဒနာကၡႏၶာနဲ႕ပိုဆိုင္ျပီး Post modernism ကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ‘ေခတ္ျပိဳင္’ ကဗ်ာဟာ ၀ိဥာဏကၡႏၶာ သညာကၡႏၶာတို႕နဲ႕ ပိုပတ္သက္ပါတယ္။ Post-Modern sensibility ဆိုရင္ အတၱ ‘ငါ’ ရဲ႕အစိတ္စိတ္ အမႊာမႊာျပိဳကြဲျခင္းေပၚမွာ ျဖစ္ေပၚတာ ျဖစ္ပါတယ္။ De-construction of self နဲ႕ Fragmentation of self တို႕ဟာ Postmodern sensibility ရဲ႕အေျခခံအျမင္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္” လို႕ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီေကာက္ႏွဳတ္ခ်က္အရ ေျပာခ်င္တာက ေခတ္ျပိဳင္ ဟာ ေခတ္ေပၚနဲ႕သီးျခားျဖစ္တယ္ သေဘာသဘာ၀ လကၡဏာခ်င္း ျခားနားတယ္ ဆိုတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္အယူအဆေပ့ါေလ၊ ခႏၶာငါးပါးျဖစ္စဥ္ဟာ တစ္ပါးတည္း ႏွစ္ပါးတည္း သက္သက္ျဖစ္လို႕မရပါဘူး။ ယုတ္စြအဆံုး ၁ ပါးပါး ေလ်ာ့ျပီးေတာ့ေတာင္ ျဖစ္ေလ့မရွိပါဘူး။ အားလံုး ငါးပါးစလံုးဟာ တစ္ျပိဳင္နက္အတူတကြျဖစ္ျပီး အတူတကြခ်ဳပ္ၾကတာပါ။ ဘယ္ဟာက ဦးစီး/အားသာ/အဓိပတိတပ္ေနသလဲ ဆိုတာပဲ ကြာပါတယ္။

ကဗ်ာကို ျပန္သြားၾကမယ္ဆိုရင္လဲ နည္းနာနိႆရေတြအရ (ism အရလို႕ပဲ ေျပာေျပာ) ေခတ္ေပၚ/ေခတ္ျပိဳင္လို႕ခြဲသိအပ္ေပမယ့္ ကဗ်ာတပုဒ္ထဲမွာ ေခတ္ေပၚပါမွာစိုးလို႕ ေခတ္ျပိဳင္ျဖစ္သြားမွာစိုးလို႕ ဆိုျပီး ပါယ္/ေရွာင္ျပီး ေရးေကာင္းတယ္လို႕မထင္ပါဘူး။ ေခတ္ေပၚနည္းသံုးသံုး ေခတ္ျပိဳင္နည္းသံုးသံုး ကဗ်ာျဖစ္ဖို႕သာလိုရင္းပါ။ ဒီ စာေရးဖို႕အတြက္ လိုအပ္တာေလးေတြ ထည့္ေျပာရေအာင္ ရွာရင္းေဖြရင္းနဲ႕ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာေလး တစ္ခုေတြ႕လို႕ထည့္ေျပာခ်င္ပါေသးတယ္။ (မေန႕တုန္းက အဲ့ဒါေလးကို ကိုယ့္ Facebook မွာေတာင္ တင္လိုက္ေသးတယ္)

“ကဗ်ာအေၾကာင္းပဲ ေျပာမယ္ဆိုရင္ တကယ္ရွိတာကို ေလွ်ာ့ခ်လုိက္တာနဲ႕တူတယ္။ဆိုလိုတာက တကယ္ရွိတာဟာ အေရးအသား Writing ပဲ။ အေရးအသားဟာ ကဗ်ာထက္ က်ယ္ျပန္႕တယ္”

ခ်ားလ္စ္ဘန္းစတိုင္းန္
ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ခ်ားလ္စ္ဘန္းစတိုင္းန္ အင္တာဗ်ဴးအေရး/အသားမ်ား စာ-၅၀

တကယ္တမ္းေတာ့ သူ႕ေရွ႕က စာသားေတြနဲ႕ပါ ဆက္စပ္ေျပာမွပိုျပည့္စံုမွာေပ့ါေလ။ ဒါေပမယ့္ သိပ္ရွည္သြားမွာစိုးလို႕  ဒီေလာက္နဲ႕ျဖတ္လိုက္ပါတယ္။ တကယ္ရွိတာဟာ အေရးအသားပဲ ရွိတယ္၊ ဟုတ္ျပီ။ ကဗ်ာထက္ က်ယ္ျပန္႕တယ္ ဆိုတာက်ေတာ့ တကယ္စဥ္းစားစရာပဲ။ ဘန္းစ္တိုင္းန္ရဲ႕အလိုအရ အႏုပညာမွာ သူ႕ကိုလႊမ္းမိုးတာ ကဗ်ာတစ္ခုထဲ မဟုတ္ဘူးဆိုတာေျပာလိုရင္းပါ။ ဒါဆို ကိုယ္ကလဲ ေျပာမယ္ေပ့ါ။ (ကဗ်ာမွာ/ကဗ်ာအလုပ္ကို လုပ္တဲ့အခါ) တကယ္ရွိတာက ကဗ်ာပဲ။ ကဗ်ာဟာ အေရးအသားထက္ က်ယ္ျပန္႕တယ္ လို႕ေျပာရင္ေကာ။ ဘယ္လို သေဘာရၾကပါသလဲ။ ကိုယ့္ကို လႊမ္းမိုးတာက်ေတာ့ ကဗ်ာက အျခားအႏုပညာေတြထက္ ပိုလႊမ္းမိုးတာကိုး။ ေဆြးေႏြးဖို႕ ျငင္းခုန္ဖို႕ အလြန္ပဲေကာင္းလွပါတယ္။ ထားပါေတာ့။ ဒီမွာက ဗမာကဗ်ာနဲ႕ ေခတ္ေပၚ/ ေခတ္ျပိဳင္ ဆိုတာကိုပဲ ေျပာမွာမို႕ ခ်န္လွပ္ ေက်ာ္လႊားသြားရေအာင္။

ခု တင္ျပလာတဲ့အထိကေတာ့ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာေဗဒဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေတြကို မွီးျပီးေတာ့ ေခတ္ေပၚနဲ႕ေခတ္ျပိဳင္ရဲ႕ ေနာက္ခံနဲ႕သေဘာသဘာ၀ေတြကို အၾကမ္းဖ်င္း ခြဲထုတ္ႏိုင္ခဲ့ျပီလုိ႕ ထင္ပါတယ္။ ကဲ ဒီေတာ့ ဗမာကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ကဗ်ာေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးမလား။ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာေရးမလား။ ေခတ္ေပၚ/ေခတ္ျပိဳင္ ရယ္လို႕မခြဲပဲ ကိုယ္သန္သလိုေရးမလား။ ဒါ တကယ့္အလုပ္စခန္းေပၚ  ဆြဲတင္လုိက္တာပါ။ ကိုယ့္အယူအဆကေတာ့ တစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ လက္ခံထားတဲ့ ကဗ်ာ ဆိုတာအေပၚသေဘာထားတဲ့ ေလ့လာမွဳ/ေလ့က်င့္ထားမွဳ အားေပၚမူတည္မယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။

ထားပါေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုပဲ ဗဟိုျပဳျပီးေျပာပါမယ္။ ကိုယ္တို႕က ေခတ္ေပၚကဗ်ာနယ္ပါယ္ထဲက လာပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမေရးတတ္ခင္က (ကိုယ္တို႕ ကဗ်ာစေရးေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆိုတာ ကဗ်ာလား ေတာင္မေျမာက္ေသးဘူး) သူ႕ေရွ႕က အစဥ္အလာကဗ်ာ (ေခတ္စမ္း၊ စာေပသစ္၊ မိုးေ၀ကဗ်ာ စသည္မ်ား) ေတြနဲ႕အရင္ ယဥ္ပါးခဲ့ရတယ္။ ေလးလံုးစပ္နဲ႕ စ ခဲ့တာ။ အဲဒီကေန ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႕ထိေတြ႕၊ အရသာေတြ႕၊ ကိုယ္တိုင္ စု/တု/ျပဳ (ဘယ္ေလ့လာျခင္းမဆို ဒီ စု/တု/ျပဳ ၾသ၀ါဒဟာ အသံုးတည့္ေနတုန္းလို႕  ယူဆပါတယ္၊ ဤကား စကားခ်ပ္) ျပီးမွ ေခတ္ေပၚကဗ်ာထဲ ေျမစမ္းခရမ္းပ်ိဳး အေျခအေနေရာက္လာ။ ရုန္းရင္း ကန္ရင္း ႏွစ္အေတာ္ၾကာၾကာ ကဗ်ာသားက်ေအာင္ အခ်ိန္ယူခဲ့ရပါတယ္။ ခု ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆိုတာ တကယ္ ေျပာရရင္ ဗမာကဗ်ာေလာကမွာ သက္တမ္း ႏုပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဟိုေခတ္ကနဲ႕ယွဥ္ေျပာရင္ေတာ့ အရွိန္ႏွဳန္း (Speed ) ကို ထည့္ေျပာရမွာေပ့ါ။ ဒီဖက္မွာက အစစ Speed က ျမန္တယ္ေလ။ ဟိုတုန္းက ၁၀ ႏွစ္ေလာက္သြားခဲ့ရတာကို ခုေခတ္ ၃-၄ ႏွစ္နဲ႕လည္း ခရီးေရာက္ခ်င္ေရာက္မွာေပ့ါ။ ေျပာလိုရင္းကေတာ့ ကိုယ္တို႕တုန္းက အခ်ိန္ေရာ အရွိန္ေရာ ေတာ္ေတာ္ယူခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ ေခတ္ေပၚနဲ႕ေတာ္ေတာ္အသားက်လာျပီး ၂၀၀၀ ၀န္းက်င္ေလာက္မွာ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္အယူအဆနဲ႕ ကဗ်ာနဲ႕ ခ်ိတ္ဆက္ေျပာဆိုတဲ့ အသံေတြ စထြက္လာတယ္။ အမွန္ေတာ့ ကိုယ္တို႕နဲ႕ ၁၉၉၆ ေလာက္ကတည္းက ေခတ္ေပၚကဗ်ာအေပၚ သူ႕ရဲ႕ ျငီးေငြ႕မွဳနဲ႕ ကဗ်ာအသစ္ဆီ သြားခ်င္ေၾကာင္း စကား၀ိုင္းေတြမွာ သူေျပာေနက်ပါပဲ။ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ လို႕ေတာ့ သူ တိတိက်က် မေျပာေသးဘူး။ ဒါက သမိုင္းေၾကာင္း။ ဆိုၾကပါစို႕ သူ႕ရဲ႕ ကဗ်ာနဲ႕ကဗ်ာေဗဒဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေတြကို စုထုတ္ထားတဲ့ ကဗ်ာဘ၀ရွာေတာ္ပံုဆိုရင္ ၂၀၀၉ မွထြက္တယ္။ ပထမဆံုးအဖြင့္ ေဆာင္းပါး ‘ကဗ်ာအေၾကာင္းေတြးခ်င္ရင္..’ ရဲ႕ ေအာက္ေျခေန႕စြဲအရ ၂၀၀၆ မွာေရးတာလို႕သိရပါတယ္။

ျပီးေတာ့ ၂၀၀၇ နဲ႕ ၂၀၀၈ အတြင္းက ေဆာင္းပါးအမ်ားစုပါ၀င္ျပီး ၂၀၀၉ မွာ ႏွစ္ကာလမ်ားကေန ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီဖက္ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဟာ မဟုတ္ကာမွလြဲေရာ့ ၂၀၀၉ ထက္ သိပ္ျပီး မေစာဘူးလို႕ ေျခရာေကာက္ရမွာပါပဲ။

ထင္းရူးပင္ရိပ္တုန္းက ျဖစ္ခဲ့သလိုပဲ၊ ထင္းရွဴးပင္ရိပ္မထြက္ခဲ့ရင္လည္း ေခတ္ေပၚဗမာကဗ်ာ ဆိုတာ သူ႕ဟာသူ ေပၚလာမွာပဲလို႕ ေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။ ထင္းရွဴးပင္ရိပ္ရဲ႕ေက်းဇူးကိုု  ေမ့ေဖ်ာက္ ဖယ္ခ်န္ထားသူေတြက ဒီအသံကိုျပဳတယ္လို႕ ကိုယ္ေတာ့ စြပ္စြဲခ်င္ပါတယ္။ ခုလဲ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ အဲဒီ ကဗ်ာဘ၀ရွာေတာ္ပံုအပါအ၀င္ အျခားသူ႕ပင္ကိုယ္ေရး ကဗ်ာေတြနဲ႕ ကဗ်ာေဗဒဆိုင္ရာ စာအုပ္ေတြ မပါပဲ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာကို က်ေနာ္တို႕က်မတို႕ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ရွာေဖြေတြ႕ရွိတာပါလို႕ ဆိုလာရင္လဲ Welcome ပါ။ ကိုယ္ လက္ဆြဲႏွဳတ္ဆက္ပါမယ္။

ကိုယ္သိတာေတာ့ သူ႕ရဲ႕ဒီစာအုပ္ေတြ မထြက္ခင္ မဂၢဇင္းအခ်ိဳ႕မွာ စ ေရးတဲ့ ၂၀၀၅ ထက္ ေခတ္ျပိဳင္ဗမာကဗ်ာဟာ ဘယ္လိုမွမေစာဘူး။ တကယ္တမ္း အားေကာင္းေမာင္းသန္ကလဲ ၂၀၀၉/၂၀၁၀ ထက္မေစာဘူး။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကေတာ့ အနည္းဆံုး ၁၉၇၅-၆ မွာပဲထား အရွိန္အဟုတ္က်ဆင္းသြားတဲ့ ၂၀၀၅ အထိ အႏွစ္ ၃၀ ေလာက္ အခိုင္အမာအေျခတက်ျဖစ္ခဲ့ျပီးပါျပီ။ ဒါကို ေျပာေနရတာက ေခတ္ေပၚ ဟာ ဒီကေန႕ကဗ်ာေရး ေနသူေတြရဲ႕ အေသြးအသားထဲမွာ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒီကေန႕ ကဗ်ာေလာကရဲ႕ နယ္ပါယ္ထဲမွာျဖစ္ျဖစ္ အျမစ္တြယ္ ေနရာယူမွဳ အားၾကီးခဲ့/ အားၾကီးဆဲျဖစ္တယ္ဆိုတာကို Scope လုပ္ျပခ်င္တာပါ။ ဒီေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ အေငြ႕အသက္ေတြ နည္းနာအၾကြင္းအက်န္ေတြဟာ ကိုယ့္ကဗ်ာေတြမွာ ဆက္လက္ျပီး ညိကပ္ပါလာေနတာ မဆန္းဘူးဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္ဆီကိုလည္း ဆြဲယူခ်င္လို႕ပါ။ ကိုယ္ ကဗ်ာမေရးႏိုင္ပဲ လံုးလံုးၾကီးရပ္တံ့သြားတဲ့ ႏွစ္ေတြ ၂၀၀၂ ေလာက္ကေန ၂၀၀၉ အထိ ၇ ႏွစ္တာကာလမွာ ကိုယ္ဟာ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာလို႕ ဒီဖက္ပိုင္းမွာ ေခၚေ၀ၚလာမယ့္ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္သေဘာတရားနဲ႕ နည္းနာေတြ လႊမ္းမိုးအားေကာင္းတဲ့ ကဗ်ာမ်ိဳးေတြ ေရးႏိုင္ဖို႕ အေတာ္ အရွိန္ျပန္ယူခဲ့ရပါတယ္။ တိုတိုေျပာရရင္ ၂၀၀၉ မွာ စ ျပီး စမ္းေရးျပီဆိုပါေတာ့။

ပထမပိုင္းေရးျဖစ္တဲ့ ကဗ်ာအပုဒ္ ၅၀ ေလာက္ကို လံုး၀ေခ်ာင္ထိုးလိုက္ျပီးမွ ၂၀၁၀ ထဲမွ ေရးျဖစ္တဲ့ကဗ်ာ အမ်ားစုပါ၀င္တဲ့ “ကင္းရွင္းတဲ့စိတ္ရဲ႕ႏွဳတ္တိုက္ခ်ေပးမွဳစာေၾကာင္းေရ ၅၄” စာအုပ္ပါ ကဗ်ာေတြ ေရးျဖစ္ခဲ့ျခင္းဟာ ကိုယ့္ရဲ႕ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာနယ္ပါယ္ထဲ လံုး၀နစ္ျမဳပ္က်င္လည္က်က္စားခဲ့ျခင္းရဲ႕ ေျခရာေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ “၂၀၁၁ မွာ ကင္းရွင္းတဲ့စိတ္..” ကို ထုတ္ေ၀ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အေတာ္လည္း ေ၀ဖန္ခံရျပီး ကုိယ္နဲ႕ရင္းတဲ့ လူၾကီး/လူငယ္ အားလံုးလိုလိုရဲ႕ မၾကိဳက္ဖူး၊ မေကာင္းဖူး ဆိုတဲ့ ျပတ္သားတဲ့ တုံ႕ျပန္မွဳကို အတိအက်ၾကီး လက္ခံရရွိခဲ့ပါတယ္။ ကိုယ္ မျဖံဳပါဘူး။ ခုထိလဲ ဒီစာအုပ္ထဲက ကဗ်ာေတြကို ကိုယ့္ရဲ႕ Experimental ကဗ်ာေတြအျဖစ္ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ၾကိဳက္ဆဲ လက္ခံထားဆဲပါပဲ။ အဲဒီေနာက္ ၂၀၁၂နဲ႕ ၂၀၁၃ ေတြမွာ ေရျခားေျမျခားခရီးစဥ္ေတြနဲ႕ ကဗ်ာအေပၚအျမင္ေတြ ရင့္က်က္ ေျပာင္းလည္းလာတာက တစ္ေၾကာင္း၊ ကဗ်ာကို ေန႕စဥ္က်န္းမာေရးေလ့က်င့္ခန္း လုပ္သလို ေရးျဖစ္ေအာင္ေရးက်င့္လုပ္တာက တစ္ေၾကာင္း၊ ကိုယ္ဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႕ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာၾကားက တစ္စံုတစ္ခုကို လွမ္းျပီး ထိစမ္းမိသလို ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ေခတ္ေပၚနဲ႕ေခတ္ျပိဳင္ ဆုိတဲ့ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစား ၂ ခု အေၾကာင္းကိုပိုျပီး ေက်ညက္ေအာင္ ဖတ္၊ မွတ္၊ ေလ့လာခဲ့ရာက ဒီစာရဲ႕အေပၚပိုင္းမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ မွတ္စုကေလးရလာခဲ့ပါတယ္။ ကိုယ့္ Facebook မွာ ကိုယ္ဒီလိုေရးခဲ့တယ္။

“ကိုယ့္ရဲ႕ ဒီကေန႕ ကဗ်ာအေပၚမွာ သေဘာထားကေတာ့ ေခတ္ေပၚနဲ႕ ေခတ္ျပိဳင္ကို ညားသြားေအာင္ ေလွာ္ဖို႕ပဲ….”

အဲဒီအခါထြက္လာတဲ့ကဗ်ာေတြဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ေခတ္ျပိဳင္နယ္ပါယ္ထဲ၀င္တဲ့ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားသစ္ေတြ ထြက္လာမယ္၊ ျပီးမွ ကာလတစ္ခုကို အလံုအေလာက္ျဖတ္သန္းျပီးမွ သက္ဆိုင္ရာ ခရစ္တစ္ခ္ ေတြကျဖစ္ေစ၊ အကဲဒမစ္သမားေတြကျဖစ္ေစ ဘာကဗ်ာအမ်ိဳးအစားလို႕ သတ္မွတ္ၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဖက္ကေနျပီး ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာနယ္ပယ္ထဲ က်က္စားျပီးမွ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ျပန္တည္ေဆာက္ယူခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြ အေတာ္ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကုိယ့္အတြက္ေတာ့ (ကဗ်ာေရးတဲ့အခါ) ေခတ္ေပၚနဲ႕ေခတ္ျပိဳင္ဆိုျပီး ခြဲေနစရာမလိုဘူးလို႕လဲ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ ခံစားမွဳပါျပီးေရးတာ Lyric ကိုတို႕ထိေရးတာကို ခုထိၾကိဳက္ေနျပီး၊ တစ္ခါခါက်ေတာ့ ခံစားခ်က္မပါ ဗလာနဲ႕ေရးတာ Lyric ထဲ၀င္ မသြားေအာင္ေရွာင္ေရးတာကိုလည္း အရသာေတြ႕လို႕ပါပဲ။ တစ္ဖက္ကလည္း ေခတ္ေပၚကို လံုး၀ မထိဖူး၊ မတို႕ဖူးေသးသူ၊ သို႕မဟုတ္ ေခတ္ေပၚကို ၾကားဖူးနား၀ ေလာက္ပဲရွိသူေတြထဲက ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဖက္မွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေပါက္ေပါက္ေျမာက္ေျမာက္ဖန္တီးေရးသားႏိုင္ပါတယ္ ဆိုသူမ်ား ရွိခဲ့ရင္လည္း ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ထိတို႕ျခင္းျဖင့္ ကဗ်ာေရးျခင္းအရွိန္အဟုန္မပ်က္ႏိုင္ ကဗ်ာေရးသားျခင္းအလုပ္ကိုမထိခိုက္ႏိုင္ပဲ ပိုလို႕ေတာင္ အက်ိဳးရွိႏိုင္အုန္းမယ္လို႕ယံုၾကည္ပါေၾကာင္းေျပာၾကားရင္းနဲ႕ ဒီမွာ တျဖတ္ရပ္နားပါရေစ။

ခင္ေအာင္ေအး

၂၁ ဒီဇင္ဘာ ၂၀၁၃   ေခ်ာ္ခ်ဴးဂန္ စကၤာပူ  ၁၇း၃၀ နာရီ

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to ဒီေန႕ဗမာကဗ်ာအေၾကာင္း နည္းနည္းနဲ႕ပါးပါး

  1. သ​ေဘာတူပါတယ္​ …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s